Audyt przewag konkurencyjnych.

Zacznij wygrywać wartością, a nie ceną!

Audyt przewag konkurencyjnych z GBBC - zapraszam Grzegorz Barszcz

Czy mówisz sobie czasami?

  • Pozyskuję klientów trochę przypadkiem. Nie do końca wiem, dlaczego wybierają akurat nas
  • Robimy tyle dobrych rzeczy, a klienci i tak chcą rozmawiać głównie o cenie.
  • Mamy lepszą ofertę niż konkurencja, a mimo to przegrywamy przetargi i zapytania
  • Nie jestem pewny, czy mój marketing i sprzedaż komunikują to, co rzeczywiście jest dla klientów ważne

Jeśli łapiesz się na podobnych myślach, to znaczy, że intuicyjnie czujesz jedno:

bez świadomie zdefiniowanych przewag konkurencyjnych walczysz o klienta i marżę z zawiązanymi oczami.

Polska nie jest już „tanim krajem produkcyjnym”, a rynek wewnętrzny jest nasycony bardziej niż kiedykolwiek. Nie ma znaczenia czy konkurujesz lokalnie czy globalnie - musisz mieć narzędzia, które działają. A może myślisz, że masz wyjątkowy produkt i konkurencja Ci nie grozi? Mamy złe wiadomości - jeśli Twój pomysł na biznes jest świetny i właśnie, to prawdopodobnie kiedy czytasz te słowa, ktoś próbuje go skopiować. Możemy pomóc Ci obronić Twoje przewagi.

Dlaczego klienci mieliby kupować właśnie od Ciebie – i wracać po więcej?
Na to właśnie odpowiada Audyt przewag konkurencyjnych GBBC

A może... nie masz przewag? Sprawdź to razem z nami

Czy audyt na pewno jest dla Ciebie?

Dla kogo na pewno audyt będzie wartością

  • właściciele firm i prezesi zarządów MŚP, którzy chcą rosnąć, ale nie chcą już słyszeć: „konkurencja była tańsza”,
  • CEO firm technologicznych, usługowych i produkcyjnych, którzy działają na rynkach o wysokiej konkurencyjności i czują, że „sama jakość nie wystarczy”,
  • zarządy firm, w których marketing i sprzedaż działają równolegle, ale niekoniecznie we wspólnym kierunku,
  • dyrektorzy sprzedaży i marketingu, którzy potrzebują jednego, wspólnego punktu odniesienia dla działań handlowych i komunikacyjnych,
  • organizacje, które chcą się skalować, wchodzić na nowe rynki lub zmieniać model biznesowy

Dla kogo nie jest audyt przewag konkurencyjnych?

  • uważających, że „sprzeda się samo” i nie widzących potrzeby porządkowania strategii, oferty ani komunikacji,
  • chcących świadomie konkurować wyłącznie ceną i nie zamierzających budować wartości poza rabatami i promocjami,
  • niegotowych na zmiany w swojej komunikacji i ofercie, poszukujących potwierdzenia, że wszystko jest dobrze”,
  • oczekująych efektów bez zaangażowania zarządu i kluczowych osób – bez ich udziału nie da się zdefiniować przewag konkurencyjnych,
  • szukających wyłącznie jednorazowego „ładnego dokumentu”, a nie praktycznego narzędzia do codziennego zarządzania, sprzedaży i marketingu

A może nie masz przewag?

Zapoznaj się z naszą definicją i zweryfikuj w jakim jesteś miejscu.
Mini-quiz. Zobaczysz maksymalnie 3 pytania

Co zyskasz i czego unikniesz badając przewagi konkurencyjne?

Co zyskujesz dzięki audytowi?

  1. Jednostronicowa strategia (One Page Strategy)
    Klarowny dokument, który w jednym miejscu zbiera najważniejsze wybory strategiczne: gdzie gramy, z kim, o co i w jaki sposób wygrywamy. Żadnych „slajdopaków” dla zarządu, tylko narzędzie do codziennego zarządzania.
  2. Doprecyzowane buyer persony
    Pracujemy na Twoich danych i narzędziach GBBC do opisu buyer person. Po audycie wiesz dokładnie:
    – kto jest Twoim idealnym klientem,
    – czym się kieruje przy wyborze dostawcy,
    – jakie ma motywacje racjonalne i emocjonalne,
    – czego się obawia, a co postrzega jako realną wartość.

  3. Portfel produktów w macierzy BCG
    Twoje produkty i usługi opisane językiem biznesu według ponadczasowej macierzy BCG. Dzięki temu widzisz: co warto rozwijać, co bronić, co wygaszać, a gdzie szukać nowych przewag.

  4. Test przewag konkurencyjnych (lub jego projekt)
    Projekt badania, które pozwala sprawdzić na rynku, czy deklarowane przewagi są dla klientów rzeczywiście ważne. To krok od „wydaje nam się” do „wiemy, co działa”.

  5. Lista kluczowych przewag konkurencyjnych, przypisana do buyer person
    Nie ogólne hasła, ale konkretne przewagi powiązane z konkretnymi segmentami klientów i decydentami. To gotowy wsad do oferty, strony www, prezentacji sprzedażowych i scenariuszy rozmów handlowych.

Jakich ryzyk unikasz dzięki audytowi?

  1. Przepalonego budżetu marketingowego
    Przestajesz inwestować w kampanie, które komunikują rzeczy kompletnie nieistotne dla Twoich klientów. Wiesz, co podkreślać, a co spokojnie można pominąć, więc każda złotówka pracuje efektywniej.

  2. Komunikowania do „nie klienta”
    Zamiast mówić „do wszystkich”, klarownie wybierasz, kogo chcesz przyciągać, a kogo świadomie nie obsługiwać. Ograniczasz liczbę nietrafionych leadów i rozmów, które od początku nie mają szans się domknąć.

  3. Grania tylko ceną
    Gdy nie wiesz, jakie masz przewagi, lądujesz w najgorszym możliwym miejscu: ciągłej presji na rabaty. Audyt przesuwa rozmowę z ceny na wartość, co zwiększa marżę i komfort pracy handlowców.

  4. Chaosu w portfolio produktów
    Brak decyzji, co rozwijać, a co wygaszać, powoduje rozproszenie zasobów i frustrację działu sprzedaży. Po uporządkowaniu portfela łatwiej priorytetyzować działania i skupić się na tym, co naprawdę „ciągnie” biznes.

  5. Strategii „w głowie prezesa”
    To, co dziś jest tylko w Twojej głowie, przekładamy na język zrozumiały dla całej organizacji, w formie jednostronicowej strategii. Zmniejszasz ryzyko błędnych interpretacji, silosów i decyzji podejmowanych w oderwaniu od kierunku firmy.

Czym jest audyt przewag konkurencyjnych?

Audyt przewag konkurencyjnych JEST

  • Intensywnym, dwudniowym projektem doradczo-analitycznym, w którym łączymy analizę danych z pracą warsztatową z zarządem i kluczowymi osobami, zamiast rozciągać temat na tygodnie bez jasnego efektu.
  • Pracą opartą o dane, nie o opinie – punktem wyjścia są konkretne liczby, przykłady klientów, informacje z rynku i wnioski z zespołu sprzedaży, a nie „czujemy, że tak będzie lepiej”.
  • Narzędziem do synchronizacji strategii, marketingu i sprzedaży – po projekcie wszyscy posługują się jednym, spójnym opisem przewag konkurencyjnych i idealnych klientów.
  • Punktem wyjścia do budowy „zachwycającej” oferty, która dodaje lub odejmuje elementy w sposób ważny dla klienta, trudny do skopiowania przez konkurencję i realnie uzasadniający wyższą cenę.

Audyt zdecydowanie NIE JEST

  • Teoretycznym ćwiczeniem strategicznym dla zarządu, które dobrze wygląda na slajdach, ale nie przekłada się na decyzje operacyjne i wyniki sprzedaży
  • Kolejną listą „ładnie brzmiących haseł”, które równie dobrze mogłaby wkleić sobie Twoja konkurencja na swoją stronę.
  • Projektem, który kończy się prezentacją i ląduje w szufladzie – efektem są konkretne dokumenty i narzędzia do codziennej pracy, a nie tylko podsumowanie spotkania.
  • Działaniem oderwanym od sprzedaży i marketingu – włączamy te zespoły w proces, tak aby potrafiły od razu wykorzystać wnioski w kampaniach, ofertach i rozmowach z klientami.

Odważysz się?

Sprawdź czy i jakie masz przewagi nad konkurencją?

Jak badamy przewagi konkurencyjne krok po kroku?

Krok 1: Przygotowanie danych

W zależności od tego, co już masz, pracujemy na istniejących materiałach albo pomagamy Ci je stworzyć. Punkt wyjścia to:

  • opis rynku, na którym działasz,
  • lista bezpośrednich konkurentów,
  • analiza 5 sił Portera,
  • opis buyer person,
  • strategia firmy,
  • opis portfela produktów objętych analizą,
  • listaobecnych przewag konkurencyjnych.

Jeśli części z tych elementów nie masz:

  • dostarczamy wskazówki, szablony i narzędzia, abyś mógł je uzupełnić,
  • buyer persony i strategię tworzymy lub porządkujemy wspólnie, wykorzystując nasze narzędzia.

Krok 2: Analiza materiałów przez zespół GBBC

Na bazie dostarczonych danych:

  • porządkujemy weryfikujemy Twoje założenia dotyczące rynku, konkurencji i klientów,
  • sprawdzamy spójność obecnej strategii z portfelem produktów,
  • identyfikujemy wstępne hipotezy przewag konkurencyjnych dla poszczególnych buyer person.

Efektem tego etapu jest „roboczy obraz” Twojej pozycji konkurencyjnej, który weryfikujemy podczas warsztatu.

Krok 3: Warsztat strategiczny z Twoim zespołem

To moment, w którym pracujemy wspólnie, zwykle z udziałem zarządu, dyrektora sprzedaży, marketingu i kluczowych osób. W trakcie warsztatu:

  • spisujemy jednostronicową strategię opartą na danych z analizy,
  • doprecyzowujemy buyer persony przy użyciu narzędzi GBBC (motywacje, obawy, kryteria wyboru, proces zakupowy),
  • opisujemy portfel produktów w macierzy BCG,
  • przeprowadzamy test przewag konkurencyjnych lub przynajmniej projektujemy jego strukturę: jakie pytania zadać klientom, jak zbierać feedback i jak weryfikować hipotezy przewag.

Krok 4: Prezentacja wyników i rekomendacji

  • prezentujemy wyniki audytu,
  • omawiamy listę kluczowych przewag konkurencyjnych,
  • pokazujemy, jak przełożyć efekty audytu na:
    • komunikację marketingową,
    • ofertę i prezentacje handlowe,
    • priorytety rozwoju produktów,
  • rekomendujemy kolejne kroki: od szybkich „quick wins” po działania strategiczne.

W efekcie nie dostajesz tylko „ładnych slajdów”, ale konkretny plan działania, który możesz wdrożyć od razu w swoim biznesie.

Zaufali nam m.in.:

"Firma stała się zarządzalna!"

Zapraszamy do zapoznania się z historią współpracy z Quercus, o której opowiadają Kacper Adamus i Jędrzej Kopytko.

Dowiesz się jak może wyglądać współpraca z GBBC i jakie konkretnie zmiany przynosi.

Kacper i Jędrzej mówią o uporządkowaniu priorytetów, doprecyzowaniu oferty oraz o tym, jak ważne jest stworzenie systemu, który pozwala zarządzać wg pewnych standardów – zwłaszcza gdy firma rośnie i działa w kilku lokalizacjach. Zwracają uwagę na różnicę między „planem w prezentacji” a strategią, która działa w praktyce: daje jasne kryteria decyzji, usprawnia komunikację w zespole i pomaga utrzymać spójny standard obsługi. Ich przekaz jest prosty: to była współpraca nastawiona na konkret, dzięki któremu Quercus działa dziś bardziej świadomie, stabilnie i skutecznie.

grzegorz barszcz szef gbbc szkoleniowiec strategia

Grzegorz Barszcz

Założyciel i CEO w GBBC. Przedsiębiorca. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach na Wydziale Ekonomii oraz programów Management i ICAN Total Selling w ICAN Institute.

W swojej ponad dwudziestoletniej karierze pracował w obszarze marketingu i sprzedaży, zakupów oraz zasobów ludzkich w branży telekomunikacyjnej, FMCG i agencjach reklamowych.

Ekspert w dziedzinie zarządzania strategicznego, tworzenia strategii od intencji po wdrożenie w tym najnowocześniejszą metodą OKR. Strateg marketingu i sprzedaży. Praktyk biznesu. Finalista Ogólnopolskiego Konkursu Dyrektor Marketingu Roku.

Specjalizuje się̨ w budowaniu i wdrażaniu: strategii rozwoju firm i marek, procesów sprzedaży od pierwszej rozmowy po zakończenie realizacji projektu. Ekspert w zakresie zarządzania, integracji i transformacji działów sprzedaży i marketingu. Doświadczony negocjator, który przez 20 lat swojej pracy zawodowej negocjował szerokie spektrum umów od sieci detalicznych po międzynarodowe kontrakty z globalnymi koncernami.

Marketing, sprzedaż, strategia i przewagi konkurencyjne - obejrzyj!

Masz pytania?

Umów bezpłatną konsultację
wybierz termin
chevron-down