22 czerwca 2023

Jaka relacja Zakupy - Logistyka jest najefektywniejsza?

Jest jeden model współpracy pomiędzy logistyką a sprzedażą, który daje niespodziewanie dobre wyniki
CZYTAJ DALEJ

Jest jeden model współpracy pomiędzy logistyką a sprzedażą, który daje niespodziewanie dobre wyniki:

Zakupy - odpowiada za kontraktowanie dostawców, negocjowanie warunków, nowe wdrożenia, innowacje, programy optymalizacyjne.

Logistyka - odpowiada za realizacje kontraktu, egzekwowanie ustaleń, planowanie dostaw, składanie zamówień, zarządzanie ich realizacją.

To prosty przepis na doskonały tandem, który może świetnie akcelerować #biznes. Do pełni sukcesu brakuje 5 punktów, które są potrzebne do zawarcia pełnego sojuszu:

  1. Wspólne planowanie. Dział zakupów i logistyki powinny działać razem podczas procesu planowania, uwzględniając prognozy popytu, plany produkcji oraz cele strategiczne przedsiębiorstwa. Dzięki temu można odpowiednio dostosować zamówienia do potrzeb rynku i zapewnić odpowiednie zasoby oraz czas dostawy.
  2. Wymiana informacji. Tylko dobra komunikacja pozwoli na efektywną współpracę. Warto komunikować się w ustrukturyzowany sposób. Poza codzienną bieżącą komunikacją warto organizować spotkania minimum raz w miesiącu. Mnie najlepiej sprawdzał się krótki, cotygodniowy status.
  3. Wspólne cele i wskaźniki. Dział zakupów i logistyki powinny mieć wspólne cele i wskaźniki, które pomogą ocenić skuteczność ich współpracy. Może to obejmować takie wskaźniki jak koszty zakupów, terminowość dostaw, poziom zapasów, wskaźniki jakościowe itp. Dzięki temu oba działy będą miały jasne punkty odniesienia i motywację do współpracy.
  4. Wspólne rozwiązywanie problemów. Gdy wystąpią problemy lub trudności, działy zakupów i logistyki powinny wspólnie pracować nad ich rozwiązaniem. Współpraca w celu zidentyfikowania przyczyn problemów, ustalenia możliwych działań naprawczych oraz ich wdrożenie pozwoli na skuteczną ich eliminacje. To znacznie efektywniejsze wykorzystanie energii niż wzajemne obarczanie się winą.
  5. Ciągłe doskonalenie. Zarówno dział zakupów, jak i logistyki powinny dążyć do ciągłego doskonalenia swoich procesów i działań. Analiza danych, monitorowanie wskaźników oraz wspólne dyskusje na temat możliwości usprawnienia procesów mogą przyczynić się do efektywniejszej współpracy i osiągnięcia lepszych wyników. Dodatkowo systematyczne zbieranie i komunikowanie informacji od dostawców o rynku, zmianach, trendach i innowacjach pozwoli Wam być zawsze na bieżąco.

Jesteś zainteresowany współpracą?

Umów bezpłatną konsultację

Zapisz się na Newsletter!

Fachowa wiedza oraz informacje o szkoleniach prosto na Twoją skrzynkę!