Jest jeden model współpracy pomiędzy logistyką a sprzedażą, który daje niespodziewanie dobre wyniki:
Zakupy - odpowiada za kontraktowanie dostawców, negocjowanie warunków, nowe wdrożenia, innowacje, programy optymalizacyjne.
Logistyka - odpowiada za realizacje kontraktu, egzekwowanie ustaleń, planowanie dostaw, składanie zamówień, zarządzanie ich realizacją.
To prosty przepis na doskonały tandem, który może świetnie akcelerować #biznes. Do pełni sukcesu brakuje 5 punktów, które są potrzebne do zawarcia pełnego sojuszu:
- Wspólne planowanie. Dział zakupów i logistyki powinny działać razem podczas procesu planowania, uwzględniając prognozy popytu, plany produkcji oraz cele strategiczne przedsiębiorstwa. Dzięki temu można odpowiednio dostosować zamówienia do potrzeb rynku i zapewnić odpowiednie zasoby oraz czas dostawy.
- Wymiana informacji. Tylko dobra komunikacja pozwoli na efektywną współpracę. Warto komunikować się w ustrukturyzowany sposób. Poza codzienną bieżącą komunikacją warto organizować spotkania minimum raz w miesiącu. Mnie najlepiej sprawdzał się krótki, cotygodniowy status.
- Wspólne cele i wskaźniki. Dział zakupów i logistyki powinny mieć wspólne cele i wskaźniki, które pomogą ocenić skuteczność ich współpracy. Może to obejmować takie wskaźniki jak koszty zakupów, terminowość dostaw, poziom zapasów, wskaźniki jakościowe itp. Dzięki temu oba działy będą miały jasne punkty odniesienia i motywację do współpracy.
- Wspólne rozwiązywanie problemów. Gdy wystąpią problemy lub trudności, działy zakupów i logistyki powinny wspólnie pracować nad ich rozwiązaniem. Współpraca w celu zidentyfikowania przyczyn problemów, ustalenia możliwych działań naprawczych oraz ich wdrożenie pozwoli na skuteczną ich eliminacje. To znacznie efektywniejsze wykorzystanie energii niż wzajemne obarczanie się winą.
- Ciągłe doskonalenie. Zarówno dział zakupów, jak i logistyki powinny dążyć do ciągłego doskonalenia swoich procesów i działań. Analiza danych, monitorowanie wskaźników oraz wspólne dyskusje na temat możliwości usprawnienia procesów mogą przyczynić się do efektywniejszej współpracy i osiągnięcia lepszych wyników. Dodatkowo systematyczne zbieranie i komunikowanie informacji od dostawców o rynku, zmianach, trendach i innowacjach pozwoli Wam być zawsze na bieżąco.