16 stycznia 2024

Jak zbudować Revenue Team?

Nowoczesna organizacja powinna stawiać na zintegrowany proces marketingowo-sprzedażowy. Od czego zacząć?
CZYTAJ DALEJ

Autor: Paweł Czeszkiewicz

Podstawowym zadaniem każdej rozwijającej się firmy jest dążenie do zwiększania przychodów przy jednoczesnej maksymalizacji zysków. Aby to osiągać należy stale rozwijać bazę klientów. Za te obszary odpowiada sprzedaż i marketing. Rozdzielanie tych dwóch funkcji i budowanie pomiędzy nimi napięcia nie ma sensu. Nowoczesna organizacja powinna stawiać na zintegrowany proces marketingowo-sprzedażowy. Od czego zacząć?

Revenue Team – integracja sprzedaży i marketingu

O idei Revenue Team wspominaliśmy przy okazji serii Czym jest nowoczesna sprzedaż? (część 3: Czym jest Revenue Team?). Jeśli jesteśmy przekonani, że to dobry pomysł, to należy zastanowić się jak to zrobić?

Budowa Revenue Team – kamienie milowe

Na samym wstępie konieczne jest pewne wyjaśnienie: budowa sprawnie działającego Revenue Team zajmuje od 6 do nawet 18 miesięcy i wiąże się z procesem poważnej zmiany w organizacji. Szczegółowa instrukcja przeprowadzenia zmiany wymagałaby napisania znacznych rozmiarów podręcznika. Poniższa lista wskazuje kamienie milowe, przez które eksperci GBBC przeprowadzają klientów pragnących integrować sprzedaż i marketing w swoich firmach.

Krok 1. Akceptacja właścicieli / zarządu

Kwestia na pozór banalna, ale pominięcie tego kroku to gwarancja porażki na całej linii. Jeśli zmiana przeprowadzana będzie bez pełnego zrozumienia i akceptacji ze strony najważniejszych osób w organizacji, to nie ma szans na powodzenie. Jeśli jesteś odpowiedzialny/a za wprowadzenie tej zmiany to oprócz pozyskania zgody i akceptacji musisz pamiętać o jej ciągłym potwierdzaniu. Jeśli jesteś decydentem dobrze się zastanów zanim podejmiesz decyzję. Twoja chwiejność może wywołać więcej zła niż Ci się wydaje. Nie zapominajmy o budżecie. W biznesie niewiele zmian da się przeprowadzić za darmo. Musimy od razu określić czym dysponujemy – nie chodzi tylko o pieniądze. Czas i zasoby są równie istotne

Krok 2. Ustalenie Celu i umocowanie strategiczne

Revenue Team odpowiada za wzrost przychodu i zwiększenie bazy płacących klientów. To cele, które bardzo łatwo można wyrazić liczbowo. Szef Revenue Team musi dokładnie wiedzieć do czego ma dążyć. A jeśli ma mieć wpływ na strategicznie ważny obszar, to musi mieć również strategiczne umocowanie – to znaczy, że jego głos musi być brany pod uwagę w dyskusji nad tym Jak? osiągnąć określone cele.

Krok 3. Analiza Stanu Obecnego

Jeśli dopiero budujesz swoją firmę i zaczynasz od zera… to masz łatwiej! Najczęściej jednak pracujemy w jakiejś strukturze, która odpowiadała za pozyskiwanie leadów i klientów. Konieczne jest zrozumienie sposobu w jaki jest to robione (zmapowanie procesów marketingowych i sprzedażowych) i jakie wyniki udaje się uzyskać (ilość i jakość generowanych leadów, poziom konwersji, leadtime etc).

Krok 4. Klienci

Wiemy już jaki chcemy osiągnąć cel i czym dysponujemy. Określenie „płacący klient” to jednak za mało. Powinniśmy ustalić:

·      jaki jest profil naszego klienta idealnego

·      jaki jest profil naszego najbardziej pożądanego klienta

·      jacy klienci są dla nas osiągalni.

·      ile i jakie Buyer Persony występują u naszych klientów

Krok 5. Oferta wartości i przewagi konkurencyjne

Wiemy już kto jest naszym klientem i ilu chcemy ich pozyskać. Pozostaje kwestia fundamentalna: Czyli czy to co mamy do zaoferowania może być dla nich interesujące? Jaką mamy wartość i przewagi konkurencyjne? Revenue Team ma „opowiedzieć światu” dlaczego warto zainteresować się naszą ofertą i pokazać konkretnym ludziom, dlaczego warto podjąć decyzję o zakupie naszego produktu. Musimy znać odpowiedzi na te dwa fundamentalne pytania, a rolą szefa Revenue Team jest dbanie o to, że były one zawszę aktualne i atrakcyjne.

Krok 6. Stan docelowy: procesy

Nie bez powodu mówimy o „zintegrowanym procesie marketingowo – sprzedażowym”. Jeśli mamy zarządzać tym, co się dzieje od momentu zainteresowania klienta naszym produktem do momentu finalizacji sprzedaży, a następnie obsługi i up-sellu, to musimy zamknąć to w procesie (de facto w wielu procesach). W kroku 3 zdefiniowaliśmy na czym stoimy – na tej bazie określamy stan docelowy naszych procesów, dzięki którym będziemy w stanie identyfikować naszych klientów, docierać do nich, przekonywać do decyzji, a następnie doskonale obsługiwać.

Krok 7. Stan docelowy: struktura, kompetencje, budżet

Papier przyjmie wszystko: możemy zaprojektować najdoskonalszy proces, jednak musimy mieć zasoby do tego, aby go obsłużyć.

·      Struktura: kto jest odpowiedzialny za określone etapy naszego procesu (tworzenie treści, zarządzanie kampaniami, prowadzenie spotkań, domykanie transakcji, obsługa klienta). Ile potrzebujemy osób?

·      Kompetencje: każdy z etapów naszego procesu wymaga określonych kompetencji. Czy mamy je w naszym zespole? Czy możemy rozwinąć? Czy musimy pozyskać je z zewnątrz?

·      Potwierdzenie budżetu: marketing to inwestycja. Na ostatniej prostej nie możesz zapomnieć, żeby wyznaczone na początku cele pozostawały na tej samej planecie, na której znajduje się Twój budżet.

Krok 8 Wdrożenie

O czym pamiętać na tym etapie? Przede wszystkim o tym, że w obecnej rzeczywistości działania marketingowe i sprzedażowe to ciągły eksperyment. Wprowadzenie odpowiednich rutyn zarządczych, które pozwolą na bieżąco reagować na zmienną rzeczywistość to absolutnie konieczny warunek.

PS – Pamiętaj, że po wykonaniu każdego kroku należy zrobić check-point i poddać krytycznej analizie przyjęte dotychczas założenia

Jesteś zainteresowany współpracą?

Umów bezpłatną konsultację

Zapisz się na Newsletter!

Fachowa wiedza oraz informacje o szkoleniach prosto na Twoją skrzynkę!